Obchodní podmínky

Obchodní podmínky + Poučení zákazníka ve smyslu § 1820 občanského zákoníku

vydané společností

AKROS, s.r.o.

se sídlem Chřibská 41, 182 00 Praha 8

identifikační číslo: 00536792

registrované pod značkou C 168195 vedenou u Městského soudu v Praze dne 18.07.1990 u Městského soudu v Praze

pro prodej zboží prostřednictvím on-line obchodu umístěného na internetové adrese www.akros.cz

ÚVODNÍ USTANOVENÍ

Tyto obchodní podmínky (dále jen „obchodní podmínky“) obchodní společnosti AKROS, s.r.o. ,se sídlem Chřibská 41, 182 00 Praha 8, identifikační číslo: 00536792, registrované pod značkou C 168195 vedenou u Městského soudu v Praze dne 18.07.1990 u Městského soudu v Praze.

  1. (dále jen „zákazník“) upravují v souladu s ustanovením § 1751 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“) vzájemná práva a povinnosti smluvních stran vzniklé v souvislosti nebo na základě kupní smlouvy (dále jen „kupní smlouva“) uzavírané mezi prodávajícím a jinou fyzickou osobou – spotřebitelem (dále jen „zákazník“) prostřednictvím internetového obchodu prodávajícího. Internetový obchod je prodávajícím provozován na webové stránce umístněné na internetové adrese www.akros.cz (dále jen „webová stránka“), a to prostřednictvím rozhraní webové stránky (dále jen „webové rozhraní obchodu“).
  2. Obchodní podmínky se dále vztahují i na případy, kdy osoba, která má v úmyslu nakoupit zboží od prodávajícího prostřednictvím výše uvedeného internetového obchodu, je právnickou osobou či osobou, jež jedná při objednávání zboží v rámci své podnikatelské činnosti nebo v rámci svého samostatného výkonu povolání. V takovém případě se ovšem pro vzájemné vztahy účastníků nepoužijí ustanovení čl. IV. Odst. 1 až 9, čl. VI, čl. VII. odst. 2 a 3, a dále ustanovení týkající se řešení spotřebitelských sporů.
  3. Ustanovení odchylná od obchodních podmínek je možné sjednat v kupní smlouvě. Odchylná ujednání v kupní smlouvě mají přednost před ustanoveními obchodních podmínek.
  4. Ustanovení obchodních podmínek jsou nedílnou součástí kupní smlouvy. Kupní smlouva a obchodní podmínky jsou vyhotoveny v českém jazyce. Kupní smlouvu lze uzavřít v českém jazyce.
  5. Znění obchodních podmínek může prodávající měnit či doplňovat. Tímto ustanovením nejsou dotčena práva a povinnosti vzniklá po dobu účinnosti předchozího znění obchodních podmínek.

I. Uživatelský účet

  1. Na základě registrace zákazníka provedené na webové stránce může zákazník přistupovat do svého uživatelského rozhraní. Ze svého uživatelského rozhraní může zákazník provádět objednávání zboží (dále jen „uživatelský účet“). V případě, že to webové rozhraní obchodu umožňuje, může zákazník provádět objednávání zboží též bez registrace přímo z webového rozhraní obchodu.
  2. Při registraci na webové stránce a při objednávání zboží je zákazník povinen uvádět správně a pravdivě všechny údaje. Údaje uvedené v uživatelském účtu je zákazník při jakékoliv jejich změně povinen aktualizovat. Údaje uvedené zákazníkem v uživatelském účtu a při objednávání zboží jsou prodávajícím považovány za správné.
  3. Přístup k uživatelskému účtu je zabezpečen uživatelským jménem a heslem. Pro jedno IČO je možno vytvořit několik uživatelských účtů. Zákazník je povinen zachovávat mlčenlivost ohledně informací nezbytných k přístupu do jeho uživatelského účtu.
  4. Zákazník není oprávněn umožnit využívání uživatelského účtu třetím osobám.
  5. Prodávající může zrušit uživatelský účet, a to zejména v případě, kdy zákazník svůj uživatelský účet déle než dva roky nevyužívá, či v případě, kdy zákazník poruší své povinnosti z kupní smlouvy (včetně obchodních podmínek). Uživatelský účet může prodávající rovněž zrušit z toho důvodu, že zákazník uvádí prokazatelně nepravdivé povinné údaje.
  6. Zákazník bere na vědomí, že uživatelský účet nemusí být dostupný nepřetržitě, a to zejména s ohledem na nutnou údržbu hardwarového a softwarového vybavení prodávajícího, popř. nutnou údržbu hardwarového a softwarového vybavení třetích osob. Rovněž bere na vědomí, že košík, který není uzavřen objednávkou může být po určité době vymazán.

II. Uzavření kupní smlouvy

  1. Veškerá prezentace zboží umístěná ve webovém rozhraní obchodu je informativního charakteru a prodávající není povinen uzavřít kupní smlouvu ohledně tohoto zboží. Ustanovení § 1732 odst. 2 občanského zákoníku se nepoužije.
  2. Webové rozhraní obchodu obsahuje informace o zboží, a to včetně uvedení cen jednotlivého zboží. Ceny zboží zůstávají v platnosti po dobu, kdy jsou zobrazovány ve webovém rozhraní obchodu. Tímto ustanovením není omezena možnost prodávajícího uzavřít kupní smlouvu za individuálně sjednaných podmínek.
  3. Webové rozhraní obchodu obsahuje také informace o nákladech spojených s balením a dodáním zboží. Informace o nákladech spojených s balením a dodáním zboží uvedené ve webovém rozhraní obchodu platí pouze v případech, kdy je zboží doručováno v rámci území České republiky.
  4. Pro objednání zboží vyplní kupující objednávkový formulář ve webovém rozhraní obchodu. Minimální výše objednávky je bez DPH a bez dopravy 50,- Kč. Trubky a jekly do jednoho rozměru 50 mm se prodávají na celé metry. Od 1.9.2018 dochází ke změně v prodeji tyčí kruhového (do ø10mm), čtvercového (do 10x10) a šestihranného do OK10 ve všech dodávaných jakostech. Tyče do průřezu 10 mm budou prodávány pouze na celé výrobní délky 3 metry.

Objednávkový formulář obsahuje zejména informace o:

  1. informace o nákladech spojených s dodáním zboží (dále společně jen jako „objednávka“).
  2. způsobu úhrady kupní ceny zboží, údaje o požadovaném způsobu doručení objednávaného zboží a
  3. objednávaném zboží (objednávané zboží „vloží“ kupující do elektronického nákupního košíku webového rozhraní obchodu),
  4. Před zasláním objednávky prodávajícímu je zákazníkovi umožněno zkontrolovat a měnit údaje, které do objednávky kupující vložil, a to i s ohledem na možnost zákazníka zjišťovat a opravovat chyby vzniklé při zadávání dat do objednávky. Objednávku odešle zákazník prodávajícímu kliknutím na tlačítko „odeslat objednávku“. Údaje uvedené v objednávce jsou prodávajícím považovány za správné. Prodávající neprodleně po obdržení objednávky toto obdržení zákazníkovi potvrdí elektronickou poštou, a to na adresu elektronické pošty zákazníka uvedenou v uživatelském rozhraní či v objednávce (dále jen „elektronická adresa kupujícího“).
  5. Prodávající je vždy oprávněn v závislosti na charakteru objednávky (množství zboží, výše případně změna kupní ceny, předpokládané náklady na dopravu) požádat zákazníka o dodatečné potvrzení objednávky (například písemně či telefonicky).
  6. Smluvní vztah mezi prodávajícím a zákazníkem vzniká doručením přijetí objednávky (akceptací), jež je prodávajícím zasláno zákazníkovi elektronickou poštou, a to na adresu elektronické pošty zákazníka.
  7. Zákazník souhlasí s použitím komunikačních prostředků na dálku při uzavírání kupní smlouvy. Náklady vzniklé zákazníkovi při použití komunikačních prostředků na dálku v souvislosti s uzavřením kupní smlouvy (náklady na internetové připojení, náklady na telefonní hovory) si hradí kupující sám, přičemž tyto náklady se neliší od základní sazby.

III. Cena zboží, Platební podmínky a osobní odběr

  1. Cenu zboží a případné náklady spojené s dodáním zboží dle kupní smlouvy může zákazník uhradit prodávajícímu následujícími způsoby:

-v hotovosti v provozovnách prodávajícího na adresách uvedených v kontaktech firmy AKROS, s.r.o.;

-v hotovosti na dobírku v místě určeném zákazníkem v objednávce;

-bezhotovostně převodem na účet prodávajícího č. 271829320/0300 vedený u ČSOB (dále jen „účet prodávajícího“);

-bezhotovostně prostřednictvím platebního systému PayU;

-bezhotovostně platební kartou od částky 200,- Kč;

V případě osobního odběru na prodejně bude poslední zákazník obsloužen 10 min. před koncem otevírací doby.

  1. Společně s kupní cenou je zákazník povinen zaplatit prodávajícímu také náklady spojené s balením a dodáním zboží ve smluvené výši. Veškeré ceny za tyto služby jsou uvedeny v rámci procesu tvorby objednávky ve webovém rozhraní obchodu ze strany  zákazníka. Výjimku tvoří dodávka zboží delšího než 2m a váhy více jak 120kg, které se zasílá prostřednictvím firmy TOPTRANS. Cena za dopravu je v případě těchto dodávek zákazníkovi sdělena dodatečně při akceptaci objednávky podle ustanovení čl. II. odst. 4., písm. f)těchto obchodních podmínek. V případě, že zákazník nesouhlasí s takto oznámenou cenou za dopravu, je oprávněn ve lhůtě 24 hodin od odeslaní akceptace objednávky ze strany prodávajícího zrušit tuto smlouvu oznámením učiněným na emailové adrese akros@akros.cz.
  2. Prodávající nepožaduje od zákazníka zálohu či jinou obdobnou platbu. Tímto není dotčena povinnost zákazníka uhradit kupní cenu zboží předem v případě, že byla zákazníkem zvolena platební varianta bezhotovostně převodem na účet prodávajícího. V případě této platební varianty je zákazník srozuměn s tím, že zboží nebude expedováno zákazníkovi dříve, než bude na účet prodávajícího připsána sjednaná cena plnění, čímž může dojít k prodloužení termínu dodání zboží zákazníkovi.
  3. V případě platby v hotovosti či v případě platby na dobírku je kupní cena splatná při převzetí zboží. V případě bezhotovostní platby je kupní cena splatná dle splatnosti daňového dokladu. V případě bezhotovostní platby je zákazník povinen uhrazovat kupní cenu zboží společně s uvedením variabilního symbolu platby. V případě bezhotovostní platby je závazek zákazníka uhradit kupní cenu splněn okamžikem připsání příslušné částky na účet prodávajícího.
  4. Prodávající je oprávněn, zejména v případě, že ze strany kupujícího nedojde k dodatečnému potvrzení objednávky (čl. II. odst. 4., písm. e)těchto obchodních podmínek), požadovat uhrazení celé kupní ceny ještě před odesláním zboží kupujícímu. Ustanovení § 2119 odst. 1 občanského zákoníku se nepoužije.
  5. Případné slevy z ceny zboží poskytnuté prodávajícím zákazníkovi nelze vzájemně kombinovat.
  6. Je-li to v obchodním styku obvyklé nebo je-li tak stanoveno obecně závaznými právními předpisy, vystaví prodávající ohledně plateb prováděných na základě kupní smlouvy zákazníkovi daňový doklad – fakturu. Prodávající je plátcem daně z přidané hodnoty. Daňový doklad – fakturu vystaví prodávající zákazníkovi při předání zboží a zašle jej buď se zbožím nebo v elektronické podobě na elektronickou adresu zákazníka.
  7. Objednávky pro osobní odběr v sídle firmy zaslané E-mailem nebo prostřednictvím E-shopu jsou vyřizovány postupně. Po jejich kompletaci se zasílá zákazníkovi E-mail s kopií dodacího listu a výzvou k vyzvednutí. Takto připravené objednávky mají právo k expresnímu výdeji ze skladu.
  8. Při nákupu v kamenné prodejně bez předchozí objednávky se mohou ceny uvedené na www.akros.cz lišit.
  9. Osobní odběr mimo sídlo je zpoplatněn částkou 30Kč.
  10. Při objednání neskladového zboží, může být cena změněna. V takovém případě bude aktuální cena zákazníkovi sdělena dodatečně při akceptaci objednávky podle ustanovení čl. II. odst. 4., písm. f)těchto obchodních podmínek. V případě, že zákazník nesouhlasí s takto oznámenou cenou, je oprávněn ve lhůtě 24 hodin od odeslaní akceptace objednávky ze strany prodávajícího zrušit tuto smlouvu oznámením učiněným na emailové adrese akros@akros.cz.

 

 

IV. Odstoupení od kupní smlouvy

  1. Zákazník může odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem nebo od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory podávajícího ve lhůtě čtrnácti dnů. Tato lhůta končí uplynutím čtrnácti dnů ode dne, kdy zákazník nebo jím určená třetí osoba odlišná od dopravce převezme zboží, nebo

a) poslední kus zboží, objedná-li spotřebitel v rámci jedné objednávky více kusů zboží, které jsou dodávány samostatně,

b) poslední položku nebo část dodávky zboží sestávajícího z několika položek nebo částí, nebo

c) první dodávku zboží, je-li ve smlouvě ujednána pravidelná dodávka zboží po ujednanou dobu.

  1. Zákazník může odstoupit od smlouvy jakýmkoli jednoznačným prohlášením učiněným vůči podnikateli případně prostřednictvím vyplnění a odeslání vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy, který je uveden na internetových stránkách prodávajícího.  Odstoupení od kupní smlouvy může kupující zasílat mimo jiné na adresu provozovny prodávajícího či na adresu elektronické pošty prodávajícího akros@akros.czV takové případě potvrdí prodávající zákazníkovi bez zbytečného odkladu v textové podobě jeho přijetí.
  2. Odstoupí-li zákazník od smlouvy, zašle nebo předá prodávajícímu bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, zboží, které od něho obdržel, ledaže mu prodávající nabídl, že si zboží sám vyzvedne. Lhůta je zachována, pokud kupující odešle zboží před jejím uplynutím.
  3. Odstoupí-li zákazník od smlouvy, vrátí mu prodávající bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Prodávající vrátí zákazníkovi přijaté peněžení prostředky jiným způsobem jen tehdy, pokud s tím zákazník souhlasil a pokud mu tím nevzniknou další náklady.
  4. Odstoupí-li s zákazník od kupní smlouvy, prodávající není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky zákazníkovi dříve, než obdrží zboží, nebo než mu zákazník prokáže, že zboží odeslal zpět, podle toho, co nastane dříve.
  5. V případě odstoupení od smlouvy ponese zákazník náklady spojené s vrácením zboží. Nemůže-li být pro svou povahu vráceno obvyklou poštovní cestou, uhradí zákazník  náklady účtované přepravní společností TOPTRANS EU, a.s., organizační složka, se sídlem Opravářská 944/2, 102 00 Praha 10, IČ: 28202376, DIČ: CZ28202376, dle jejího aktuálního ceníku. To nevylučuje, aby kupující dle svého uvážení vrátil zboží jiným vhodným způsobem.  Jestliže zákazník zvolil jiný než nejlevnější způsob dodání zboží, který podnikatel nabízí, vrátí prodávající zákazníkovi  náklady na dodání zboží ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží.
  6. Při odstoupení od smlouvy po předložení žádosti o započetí plnění již v průběhu lhůty pro odstoupení podle § 1824a odst. 3 nebo podle § 1828 odst. 5  občanského zákoníku musí zákazník  prodávajícímu poskytnout úhradu podle § 1834.
  7. Zákazník odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží.
  8. Je-li společně se zbožím poskytnut kupujícímu dárek, je darovací smlouva mezi prodávajícím a zákazníkem uzavřena s rozvazovací podmínkou, že dojde-li k odstoupení od kupní smlouvy zákazníkem, pozbývá darovací smlouva ohledně takového dárku účinnosti a zákazník je povinen spolu se zbožím prodávajícímu vrátit i poskytnutý dárek.
  9. Zákazník nemůže zejména odstoupit od smlouvy
  1. o dodávce zboží vyrobeného, či upraveného podle požadavků zákazníka nebo přizpůsobeného jeho osobním potřebám. Týká se zejména zboží děleného a upraveného na délkové jednotky a jakékoli rozměrové úpravy plechů.
  2. o dodávce zboží, které podléhá rychlé zkáze, nebo zboží s krátkou dobou spotřeby, jakož i zboží, které bylo po dodání vzhledem ke své povaze nenávratně smíseno s jiným zbožím,
  3. o dodávce zboží v zapečetěném obalu, které z důvodu ochrany zdraví nebo z hygienických důvodů není vhodné vrátit poté, co jej zákazník porušil,
  4. o dodávce zboží, kdy nepředloží doklad o koupi u prodávajícího, zboží nevrátí v původním obalu, nepoškozeném stavu a v počtu uvedeném v dokladu

 

 

V. Přeprava a dodání zboží

  1. V případě, že je způsob dopravy smluven na základě zvláštního požadavku zákazníka, nese zákazník riziko a případné dodatečné náklady spojené s tímto způsobem dopravy.
  2. Je-li prodávající podle kupní smlouvy povinen dodat zboží na místo určené zákazníkovi v objednávce, je zákazník povinen převzít zboží při dodání.
  3. V případě, že je z důvodů na straně zákazníka nutno zboží doručovat opakovaně nebo jiným způsobem, než bylo uvedeno v objednávce, je zákazník povinen uhradit náklady spojené s opakovaným doručováním zboží, resp. náklady spojené s jiným způsobem doručení.
  4. Při převzetí zboží od přepravce je zákazník povinen zkontrolovat neporušenost obalů zboží a v případě jakýchkoliv závad toto neprodleně oznámit přepravci. V případě shledání porušení obalu svědčícího o neoprávněném vniknutí do zásilky nemusí zákazník zásilku od přepravce převzít.
  5. Další práva a povinnosti stran při přepravě zboží mohou upravit zvláštní dodací podmínky prodávajícího, jsou-li prodávajícím vydány.

 

VI. Práva z vadného plnění

  1. Prodávající odpovídá zákazníkovi, že zboží při převzetí nemá vady. V opačném případě je zákazník oprávněn uplatnit u prodávajícího svá práva vyplývající z vadného plnění tak, jak jsou uvedena příslušných právních předpisech (zejména v ustanoveních § 2165 a násl. občanského zákoníku a ustanoveních zákona o ochraně spotřebitele).
  1. Práva z vadného plnění uplatňuje zákazník u prodávajícího na adrese jeho provozovny, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží, případně i v sídle nebo místě podnikání. Za okamžik uplatnění reklamace se považuje okamžik, kdy prodávající obdržel od kupujícího reklamované zboží.
  2. Další práva a povinnosti stran související s odpovědností prodávajícího za vady může upravit reklamační řád prodávajícího.

 

VII. Další práva a povinnosti smluvních stran

  1. Zákazník nabývá vlastnictví ke zboží zaplacením celé kupní ceny zboží.
  2. Prodávající není ve vztahu ke zákazníkovi vázán žádnými kodexy chování ve smyslu ustanovení § 1826 odst. 1 písm. e) občanského zákoníku.
  3. Mimosoudní vyřizování stížností spotřebitelů zajišťuje prodávající prostřednictvím elektronické adresy  akros@akros.cz. Informaci o vyřízení stížnosti kupujícího zašle prodávající na elektronickou adresu kupujícího.
  4. Prodávající je oprávněn k prodeji zboží na základě živnostenského oprávnění. Živnostenskou kontrolu provádí v rámci své působnosti příslušný živnostenský úřad. Dozor nad oblastí ochrany osobních údajů vykonává Úřad pro ochranu osobních údajů. Česká obchodní inspekce vykonává ve vymezeném rozsahu mimo jiné dozor nad dodržováním zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
  5. Kupující tímto přebírá na sebe nebezpečí změny okolností ve smyslu § 1765 odst. 2 občanského zákoníku.

VIII. Ochrana osobních údajů a ukládání cookies

  1. Prodávající shromažďuje a zpracovává tyto běžné osobní údaje zákazníka: základní identifikační údaje a kontaktní údaje zákazníků, tj. jméno, příjmení, titul, adresu, IČO, DIČ, telefon, e-mail. Zpracovávání osobních údajů bez souhlasu klientů je za účelem splnění zákonné povinnosti, jednání o smlouvě a plnění smlouvy. Osobní údaje jsou zpracovány v elektronické podobě pomocí prostředků výpočetní techniky nebo v listinné podobě.
  2. Provozovatel zpracovává osobní údaje pro účely uzavření a plnění smluvního vztahu se zákazníkem, k plnění svých právních povinností nebo k tomu, aby se souhlasem zákazníka zasílal zákazníkovi obchodní sdělení, příp. pro jiný účel, ke kterému udělil zákazníka souhlas. Zpracování osobních údajů probíhá v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) a souvisejících českých právních předpisů a v souladu se Zásadami pro nakládání s osobními údaji Provozovatele, ve kterých je uvedeno, jakým způsobem Provozovatel nakládá s osobními údaji zákazníka, jaké informace o zákazníkovi ukládá, jak dané informace využívá a komu je předává. Zásady pro nakládání s osobními údaji taktéž obsahují výčet veškerých práv zákazníka v souvislosti se zpracováním osobních údajů, zejména pak právo na informace, opravu, výmaz či právo souhlas se zpracováním kdykoli odvolat. V souvislosti se zpracováním osobních údajů Provozovatel prohlašuje, že i) zpracovává osobní údaje v souladu s požadavky stanovenými právními předpisy, ii) zajistil, aby se osoby oprávněné zpracovávat osobní údaje zavázaly k mlčenlivosti nebo aby se na ně vztahovala zákonná povinnost mlčenlivosti, iii) přijal vhodná technická a organizační opatření, aby zajistil nezbytnou úroveň zabezpečení osobních údajů, a iv) v případě porušení zabezpečení osobních údajů s ohrožením práv a svobod fyzických osob bude informovat dozorový orgán, případně subjekty údajů.

 

  1. Zákazník souhlasí s ukládáním cookies na jeho počítač. V případě, že je nákup na webové stránce možné provést a závazky zákazníka z kupní smlouvy plnit, aniž by docházelo k ukládání cookies na počítač zákazníka, může zákazník souhlas podle předchozí věty kdykoliv odvolat vypnutím cookies ve svém internetovém prohlížeči.

 

IX. Doručování

  1. Zákazníkovi může být doručováno na adresu elektronické pošty uvedenou v jeho uživatelském účtu či uvedenou kupujícím v objednávce.
  2. Doručovací údaje prodávajícího jsou následující :

adresa pro doručování: AKROS, s.r.o., Chřibská 2017/41, 182 00 Praha 8

adresa elektronické pošty: akros@akros.cz

telefon: 737 591 849

 

X. Závěrečná ustanovení

  1. Pokud vztah založený kupní smlouvou obsahuje mezinárodní (zahraniční) prvek, pak strany sjednávají, že vztah se řídí českým právem. Tímto nejsou dotčena práva spotřebitele vyplývající z obecně závazných právních předpisů.
  2. Tyto obchodní podmínky vstupují v účinnost od 1.1.2023. Prodávající si vyhrazuje právo na změny těchto obchodních podmínek. Každá nová verze obchodních podmínek je dostupná na webových stránkách www.akros.cz a je označena datem účinnosti. Veškeré nové objednávky se vždy řídí aktuální verzí obchodních podmínek.

 

 

INFORMACE

o mimosoudním řešení spotřebitelského sporu z kupní smlouvy o prodeji zboží 

 

Případné spory, které vzniknou mezi zákazníkem a naší prodávajícím, resp. veškeré požadavky apod., se prodávající vždy snaží řádně projednat a vyřešit k oboustranné spokojenosti.

Pokud by se nepodařilo nároky zákazníka uspokojit touto formou a vznikl tak mezi zákazníkem a prodávajícím spor, má zákazník právo na tzv. mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z kupní smlouvy o prodeji zboží  (dále jen „spotřebitelský spor“).

V případě spotřebitelského sporu týkajících se prodeje zboží je pro mimosoudní řešení spotřebitelského sporu příslušná Česká obchodní inspekce - www.coi.cz („ČOI“), na kterou se zákazník může obrátit ohledně jakéhokoliv spotřebitelského sporu. Mohou vznikat i další tzv. pověřené osoby/subjekty k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů, u kterých je možno také mimosoudní řešení zahájit – řešit.

Postup při mimosoudním řešení spotřebitelského sporu je takový, že se zahajuje na návrh spotřebitele (zákazníka) u ČOI (případně jiné pověřené osoby), který musí obsahovat

  • identifikační údaje stran sporu (zákazníka a prodávajícího),
  • úplné a srozumitelné vylíčení rozhodných skutečností (co je sporné),
  • označení, čeho se navrhovatel (zákazník) domáhá (např. vrácení kupní ceny, výměny zboží apod.),
  • datum, kdy zákazník uplatnil své právo, které je předmětem sporu, u prodávajícího poprvé (např. první reklamace),
  • prohlášení, že ve věci nerozhodl soud, nebyl vydán rozhodčí nález a nebyla uzavřena dohoda stran v rámci mimosoudního řešení spotřebitelského sporu a ani nebylo zahájeno řízení před soudem, rozhodčí řízení nebo mimosoudní řešení spotřebitelského sporu podle tohoto zákona,
  • datum a podpis zákazníka

 

K návrhu zákazník přiloží doklad o skutečnosti, že se zákazníkovi nepodařilo spor vyřešit přímo (například korespondence apod.), a další písemnosti dokládající tvrzené skutečnosti, jsou-li k dispozici. K návrhu se přiloží plná moc, je-li zákazník zastoupen na základě plné moci. Návrh lze podat zejména písemně nebo ústně do protokolu anebo elektronicky prostřednictvím on-line formuláře uvedeného na internetových stránkách ČOI, podepsaný uznávaným elektronickým podpisem nebo zaslaný prostřednictvím datové schránky osoby, jež návrh podává.

Zákazník může podat návrh u ČOI nebo jiného pověřeného subjektu nejpozději do 1 roku ode dne, kdy uplatnil své právo, které je předmětem sporu, u prodávajícího poprvé (např. odstoupení od smlouvy/reklamace).

Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu musí být ukončeno do 90 dnů od jeho zahájení. U zvlášť složitých sporů lze uvedenou lhůtu prodloužit, a to nejvýše o dalších 90 dnů.

 

 Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu končí

  • uzavřením dohody stran sporu (dobrovolné),
  • jednostranným prohlášením zákazníka o ukončení účasti na řešení sporu oznámeným ČOI nebo pověřenému subjektu,
  • smrtí, prohlášením za mrtvého, prohlášením za nezvěstného nebo zánikem jedné ze stran sporu bez právního nástupce,
  • marným uplynutím lhůty pro vyřešení sporu,
  • odmítnutím návrhu (pro jeho vady).

Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů se nezpoplatňuje. Náklady spojené s mimosoudním řešením spotřebitelských sporů si strany nesou samy.

ČOI nebo pověřený subjekt stanoví pravidla pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, kterými podrobněji upraví postup při mimosoudním řešení spotřebitelských sporů tak, aby byla v souladu se zákonnými pravidly.

V případě, že mimosoudní řešení spotřebitelského sporu, nepovede k vyřešení spotřebitelského sporu, se zákazník vždy může obrátit na soud. Samozřejmě také zákazník nemusí ani možnost mimosoudního řešení spotřebitelského sporu využít (lze to však samozřejmě vždy doporučit) a může se s řešením spotřebitelského sporu přímo obrátit na příslušný soud. 

V Praze 01.01.2023